Facebook Twitter RSS
 
 
Home » Facebook » „Wiedźmin 2” – komunikacja zintegrowana?
formats

„Wiedźmin 2” – komunikacja zintegrowana?

Published on Listopad 28th, 2011

Aneta Kowalczyk, Senior Account Executive Monday PR

CD Projekt wypuścił w 2007 roku pierwszą cześć „Wiedźmina” – gra cieszyła się dużą popularnością w Polsce i na świecie. „Wiedźmin” zdobył ponad 100 prestiżowych nagród i wyróżnień, średnią ocen recenzentów 86% i użytkowników 9/10 (dane pochodzą z serwisu metacritic.com). Nic dziwnego, że „Wiedźmin 2” był jedną z najbardziej wyczekiwanych premier 2011 roku.

Na samą kampanię reklamową CD Projekt wydał 6 milionów złotych, koproducentem gry została AGORA, PR powierzono profesjonalnej agencji Kool Things specjalizującej się w promocjach gier. Duży potencjał, niemałe pieniądze, ogromny wkład pracy i przemyślanego PR-u zaowocowały międzynarodowym sukcesem, który przełożył się na sprzedaż gry.

The Witcher 2: Official Launch Trailer

Komunikacja została oparta na EMOCJACH. Polski team wypuścił grę z bardzo dobrą fabułą, świetnie zrealizowaną, z wyrazistymi postaciami i zawiązaną akcją. Mamy więc nareszcie swojego bohatera, który będzie walczył o naszą obecność na międzynarodowym rynku gier – ten komunikat doskonale podchwyciła prasa, czego dowodem może być chociażby okładka Przekroju (patrz niżej). Doskonałym efektem współpracy PR-u z marketingiem była pierwsza w polskiej edycji Playboya rozbierana sesja Triss Merigold, ukochanej Geralta, która nie tylko zadziałała na emocje graczy, ale również wpłynęła na wyniki sprzedaży magazynu.

Niezwykle ważny w całej promocji był też odpowiedni TIMING – czyli skrzętne wykorzystanie wszystkich nadarzających się okazji, aby wypromować grę. Spotkanie twórców gry z Ministrem Gospodarki Waldemarem Pawlakiem, czy wykorzystanie obecności Prezydenta Obamy w Polsce i wręczenie mu „Wiedźmina 2” – tego typu działania pozwoliły przebić się z informacją o „Wiedźminie” do gazet codziennych, które raczej rzadko publikują teksty dotyczące gier.  Wiadomość o tym, że Obama będzie grał w polską grę, obiegła błyskawicznie nie tylko rodzime, ale i zagraniczne media.

Spotkania z osobami z tak wysokiego szczebla były możliwe tylko dzięki zaufaniu, jakie zbudowano wokół produktu. Szeroko zakrojona kampania zaczęła się prawie rok przed premierą gry. Publiczność czekała na „Wiedźmina 2” i wiedziała, że będzie to produkt najwyższej jakości. DŁUGOTERMINOWE DZIAŁANIA, na które składała się komunikacja z fanami w mediach społecznościowych czy wypuszczanie trailerów, naprawdę się opłaciły.

W komunikacji bardzo widoczny był również udział SOCIAL MEDIA, które w momencie pojawienia się problemu przy aktywacji edycji kolekcjonerskiej brawurowo wykorzystano do załagodzenia kryzysu. CD Project stanął na wysokości zadania – co godzinę wysyłał komunikaty do fanów na Facebooku i na oficjalnej stronie „Wiedźmina 2” – informując na bieżąco, na jakim etapie jest usuwanie awarii technicznej. Na koniec wszyscy wielbiciele gry, w ramach przeprosin za zaistniałą sytuację, dostali gadżety od producenta.

Kampania „Wiedźmina 2” pokazała, jak mistrzowsko połączyć zgrabny PR z marketingiem. Postawiono na komunikację zintegrowaną – zastosowano wiele narzędzi, które razem dały znakomity efekt. Kampania z jednej strony zakończyła się sukcesem sprzedażowym, a z drugiej strony sukcesem wizerunkowym:

  • SUKCES MARKETINGOWY: Dane dotyczące pięciotygodniowego okresu sprzedaży wersji pudełkowej (od premiery do końca II kwartału) oraz czternastotygodniowego handlu elektronicznego udostępnione przez CD Projekt RED były naprawdę imponujące. Polski cRPG sprzedał się w nakładzie 949 355 egzemplarzy. Podany wynik jest o 24 procent lepszy, niż sprzedaż poprzedniej odsłony przygód Geralta w analogicznym przedziale czasowym.
  • SUKCES WIZERUNKOWY: Największe branżowe tytuły – CD Action, Play, gazety codzienne – Gazeta Wyborcza, Media – TVN, TVN 24, TVN Turbo, VIVA, MTV były zaangażowane w rozpowszechnianie newsów o Wiedźminie.

 

 
PODYSKUTUJ!