Facebook Twitter RSS
 
 
Home » Facebook » Realny czy wirtualny?
formats

Realny czy wirtualny?

Published on Lipiec 23rd, 2012
Alicja Lesiakowska, Junior Account Executive, Monday PR

Alicja Lesiakowska, Junior Account Executive, Monday PR

Rozwój nowych technologii sprawił, że coraz więcej czasu spędzamy przed komputerem czy ze smartfonem w ręku. Czy jest to już problem społeczny czy znak naszych czasów?

„W którym świecie żyjesz?” to kampania przeciwko nadmiernemu spędzaniu czasu przed monitorem komputera. Akcja jest prowadzona w dwóch odsłonach kreatywnych skierowanych do młodych osób oraz do ich rodziców. Ci pierwsi pytani są: „W którym świecie żyjesz?”, a drudzy: „W którym świecie żyje twoje dziecko?”. Kampania ma zwrócić uwagę na to, że nadmierne korzystanie z sieci prowadzi do oderwania młodych ludzi od realnego życia.

W spocie reklamowym widzimy młodych ludzi w różnych sytuacjach – przy stole podczas rodzinnego obiadu, na basenie czy podczas gry w piłkę. Są nieobecni, jakby żyli w zupełnie innej rzeczywistości (czytaj: wirtualnej).

Twórcy kampanii, czyli Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa oraz Fundacja Dzieci Niczyje, wyjaśniają, że przyczyną do jej przeprowadzenia są zastraszające dane dotyczące korzystania z internetu przez młodych. Na oficjalnej stronie internetowej kampanii www.saferinternet.pl można znaleźć takie informacje: „obecnie z internetu przynajmniej raz w tygodniu korzysta w Polsce aż 98 proc. dzieci w wieku 9-16 lat. Większość z nich zagląda do sieci codziennie lub prawie codziennie. (…) Z ostatniego badania EU Kids Online przeprowadzonego wśród dzieci z 25 państw Europy wynika, że niedojadanie lub niedosypianie z powodu surfowania po sieci deklaruje prawie 20 proc. polskich nastolatków. Ponad 30 proc. z nich odczuwa dyskomfort, kiedy nie ma dostępu do sieci, a 35 proc. przyznaje, że Internet ma niekorzystny wpływ na ich relacje z rodziną lub przyjaciółmi.”

Polscy internauci nie pozostawiają jednak na tej kampanii suchej nitki. Nie chodzi o samą ideę, która z całą pewnością jest słuszna, ale raczej o wykonanie. W spocie reklamowym widzimy stereotypowego gracza rodem z początku lat 90., który „ożywa” grając w jakąś kiepską strzelankę. Tylko, czy rzeczywiście tak wygląda dzisiejszy młody internauta? Nie wydaje mi się. Większym problemem jest raczej nadmierne korzystanie z portali społecznościowych, co wpływa na relacje międzyludzkie, ale o tym w kampanii nie ma ani słowa.

Projekt amerykańskiego fotografa, Zacka Ariasa, o wiele lepiej obrazuje problem uzależnienia od nowych technologii. Pomysł na cykl fotografii ludzi zapatrzonych w ekrany swoich telefonów komórkowych pojawił się nagle podczas spaceru po ulicach Nowego Jorku.

Źródło: www.cnnphotos.blogs.cnn.com

Źródło: www.cnnphotos.blogs.cnn.com

Zauważył, że większość osób, które fotografuje jest skupionych na swoich telefonach. Robienie im zdjęć okazało się dość proste, ponieważ mógł podejść do nich bardzo blisko, a i tak pozostawał dla nich niezauważonym.

Źródło: www.cnnphotos.blogs.cnn.com

Źródło: www.cnnphotos.blogs.cnn.com

Wśród jego zdjęć, są też takie, które uchwyciły zabawne sytuacje:

Źródło: www.cnnphotos.blogs.cnn.com

Źródło: www.cnnphotos.blogs.cnn.com

Jak również te smutne, które idealnie obrazują problem uzależnienia od nowych technologii:

Źródło: www.cnnphotos.blogs.cnn.com

Źródło: www.cnnphotos.blogs.cnn.com

Więcej obrazów możecie znaleźć tu.

Zdjęcia Zacka Ariasa, choć nie są poparte żadną kampanią, znacznie bardziej mnie przekonują o skali i istocie problemu. Kampania „W którym świecie żyjesz?”, mimo, że mówi o nowych technologiach, sama jest dość archaiczna, a przez to wywołuje raczej uśmiech na twarzy niż skłania do refleksji. Taka kreacja z pewnością nie przekona żadnego internauty, że zbyt dużo czasu spędza w sieci. Świetnie trafi natomiast do ludzi, którzy od nowych technologii i tak trzymają się z daleka i utwierdzi ich w przekonaniu, że komputery i internet to „zło”.

 
PODYSKUTUJ!