Facebook Twitter RSS
 
 
Home » Facebook » Facebook wyginie jak dżuma?
formats

Facebook wyginie jak dżuma?

Published on Styczeń 27th, 2014

Grzegorz Miller, CEO Monday PR

Jakub Prószyński, Community Manager w Monday PR

Jakub Prószyński, Community Manager w Monday PR

Tak twierdzi dwóch badaczy z Uniwersytetu Princeton. Tę mocno kontrowersyjną tezę podparli sprawdzonym modelem matematycznym, wykorzystywanym do obliczania rozprzestrzeniania się chorób zakaźnych, takich jak dżuma, grypa czy odra.

symulacji  wynika, że popularność portali społecznościowych, takichjak MySpace czy Facebook, można porównać do częstotliwości zakażeń bakteriami czy wirusami. Każda choroba zakaźna przeżywa swój szczyt zasięgu (czyli popularności), po czym – gdy nosiciele wymrą lub wytworzą odpowiednie antyciała – zanika. Według badaczy, podobny mechanizm wzrostu, szczytu i zaniku popularności można zauważyć w popularności idei czy portali społecznościowych.

Opierając się na liczbie i częstotliwości wpisywania frazy „Facebook” w wyszukiwarkę Google. Według trendów Google’a

popularność wyszukiwania frazy „Facebook” miała swój szczyt w grudniu 2012 i od tamtego czasu systematycznie spada. Zgodnie z obliczeniami do roku 2017, czyli w ciągu najbliższych trzech lat liczba użytkowników Facebooka spadnie aż o 80 proc., a portal podzieli los MySpace.

  Bardzo ciekawa teoria i wizja. Pytania, które od razu mi się nasuwają, są dwa:

  1. Czy obliczenia oparte na trendach są wiarygodne?
  2. Jak się mają trendy w stosunku do ciągle rosnącej liczby użytkowników (obecnie 1,2 mld logujących się przynajmniej raz w miesiącu), rosnących przychodów z reklam i kursu akcji?

Odpowiadając na pierwsze pytanie – pojawia się tu pewna ułomność narzędzia badawczego. Trendy Google’a pokazują częstotliwość wpisywania w wyszukiwarkę hasła – pytanie, ile osób w taki sposób trafia na portal? Odnośniki do Facebooka możemy znaleźć na prawie każdej stronie internetowej. Myślę, że po prostu potrzeba szukania portalu przez wpis do wyszukiwarki przestaje mieć rację bytu.

Druga sprawa – wyniki finansowe. 29 stycznia poznamy wyniki finansowe portalu za czwarty kwartał i za cały ubiegły rok. Pokażą one, w jakiej kondycji jest firma i czy faktycznie wchodzi w okres wymierania, jak przewidują naukowcy. Mam wrażenie, że obliczenia naukowców to tylko zabawa liczbami – chociaż, kto wie? Może faktycznie za 3 lata nie będzie sensu logować się na FB?

Dział badawczy Facebooka z kolei odpowiada na powyższe zarzuty wykorzystując tę samą metodologię. Przewiduje, że w 2021 na Princeton praktycznie nie będzie studentów. Potwierdzając niestosowność metodologii, Mike Develin jeden z szefów działu badawczego społecznościowego giganta, wspierając się danymi z Google Trends twierdzi, że do 2060 roku nie będzie na Ziemi również powietrza. Wiadomo, że serwisy social media mają swój cykl życia i kiedyś przestaną być popularne, jednak co do predykcji „amerykańskich naukowców” z Princeton nie przywiązywałbym aż takiej wagi. Więcej o odpowiedzi Facebooka na te szokujące wyniki tutaj.

 
Tags:
PODYSKUTUJ!