Facebook Twitter RSS
 
 
Home » Facebook » Co nowego u Facebooka?
formats

Co nowego u Facebooka?

Published on Maj 12th, 2014
Jakub Prószyński, Community Manager w Monday PR

Jakub Prószyński, Community Manager w Monday PR

Ostatnie miesiące to pasmo ciągle napływających wieści z Facebooka, które świadczą o jego rozwoju i zwiększającej się sile na rynku. Badania twierdzą, że młodzi, którzy dotąd byli siłą napędową FB, odchodzą z serwisu, ale jak widać rozbudowywanie ekosystemu i wdrażanie nowych rozwiązań sprawią, że tak czy siak Facebook do nich dotrze. Jeśli nie poprzez swoją główną usługę, to na pewno przez jeden ze swoich pobocznych produktów. Zobaczmy zatem co ciekawego wydarzyło się ostatnio u Marka Zuckerberga i spółki.

1. Zakup Occulus Rift i Moves

System rozszerzonej rzeczywistości Oculus Rift stał się częścią Facebooka. Zakup wart 2 miliardy dolarów to prawie nic, przy tym co zapłacono za WhatsApp, ale daje FB pewną przewagę nad konkurencją – dopasowanie do nowych formatów gier (a te z użyciem Oculusa mogłyby zaistnieć właśnie w serwisie Zuckerberga) oraz obsługę nowych systemów operacyjnych, które w przyszłości mogą nie wymagać klawiatury i myszki, a właśnie bardziej „bezpośredniego” kontrolera.

Moves z kolei to aplikacja, której główną funkcją jest mierzenie kroków, które robimy każdego dnia. Dość dobrze opracowany system nie wymaga nawet włączonego GPS, by móc wyznaczyć trasę jaką przebyliśmy. Jest to już kolejny zakup Facebooka w postaci appki, która przyjęła się i ma grono oddanych użytkowników. Nie podano jednak jak dotąd ile była warta transakcja, wiadomo jednak, że Moves wkrótce udostępni swoje dane Facebookowi, a ten będzie wtedy wiedzieć, czy jego użytkownicy rzeczywiście są aktywni fizycznie, czy raczej leniwi. Jak spożytkują te dane, tego również nie wiadomo.

2. Zmiana wyglądu fanpage’y

Chyba największa zmiana wizualna na Facebooku od kilku miesięcy. Wygląd stron firmowych powraca do jednokolumnowego layoutu. Po prawej stronie widoczne będą posty w trochę bardziej podłużnych boxach niż miało to miejsce dotychczas. W lewej belce zaś będą znajdować się najważniejsze dane na temat profilu (liczba polubień, link do strony WWW i opis strony, a także aplikacje).

Największe obawy dotyczyły właśnie ekspozycji aplikacji, bo te dotąd widoczne jako kafelki pod cover photo w nowym wyglądzie znikły i zostały przeniesione pod button More i właśnie do wcześniej wspomnianej prawej belki informacyjnej. Tam również zostały umieszczone posty użytkowników, co z jednej strony jest dobre (skargi i reklamacje nie są już widoczne w pierwszym momencie po wejściu na profil), z drugiej strony na pierwszy rzut oka profile firmowe będą wyglądać na miejsca, gdzie nie odbywa się dialog lub użytkownicy nie dzielą się treściami.

Facebook zapowiada również dodatkowe dane dla administratorów, które będą widoczne w panelu administracyjnym nad cover photo, ale póki co mogłem je tylko zobaczyć na screenach, bo na żadnym z prowadzonych przez nas profili Facebook nie raczył jeszcze uaktywnić nowego wyglądu.

3. Konferencja F8 i głębsze wejście w rozwiązania mobilne

Facebook „wskrzesił” swoje konferencje dla developerów i partnerów biznesowych i zrobił to z naprawdę dużym przytupem. Jednak spośród masy nowości zapowiedzianych podczas tego wydarzenia największe wrażenie na mnie zrobiły trzy rozwiązania, czyli Audience Network, mobilny Like i AppLinks.

Już tłumaczę na czym polegają poszczególne rozwiązania. Audience Network to nic innego jak sieć reklamy mobilnej z wykorzystaniem formatów reklamowych znanych z Facebooka. Dotąd podobne rozwiązania stosował Google ze swoimi AdWordsami, choć FB zaprezentował trochę inne formaty, czyli banner, display i reklama natywna.

Mobilny Like zaś to możliwość implementowania Lubię to w aplikacjach zewnętrznych, tak by wszystko było spójne z API Facebooka. Dotąd takiego rozwiązania nie było, jeśli polubiliśmy jakąś treść w aplikacji, to nie działo się to przez natywne funkcje Facebooka, a dedykowane rozwiązania. W ten sposób FB ma kolejne źródło danych o swoich użytkownikach.

AppLinks z kolei to nic innego jak hiperłącza pomiędzy aplikacjami mobilnymi, które zostały partnerami Facebooka. Wśród nich również konkurencyjne serwisy takie jak Pinterest czy Tumblr. Jak ma to działać? Chociażby w taki sposób, że klikając w link na Facebooku z jakiegoś źródła nie będzie odpalana przeglądarka, a właśnie ta aplikacja. Rozwiązanie ma być dostępne zarówno dla posiadaczy telefonów z iOS jak i z Androidem.

Co sądzicie o tych nowościach? Czy rzeczywiście można mówić, że Facebook umiera jeśli rozwija się w takim tempie?

 

 
PODYSKUTUJ!