Facebook Twitter RSS
 
 
Home » reklama » Ambush marketing, czyli partyzantka na Mundialu
formats

Ambush marketing, czyli partyzantka na Mundialu

Published on Lipiec 7th, 2014
Paula Zembrzuska, PR Assistant

Paula Zembrzuska, PR Assistant

Piłkarska gorączka trwa na dobre i chociaż Polska nie bierze udziału w mistrzostwach, polscy kibice jak zwykle wzorowo oglądają mecze i kibicują ulubionym drużynom. Tak wielkie międzynarodowe, a zwłaszcza sportowe wydarzenia wiążą się z wojną na reklamy i akcje marketingowe największych światowych marek. Tegoroczne Mistrzostwa Świata  już  w czasie 1/8 finału pobiły rekord w social media, zaangażowanie kibiców na Facebooku spowodowało, że liczba interakcji związana z tym wydarzeniem przekroczyła miliard. Nie trudno się więc dziwić, że marki robią wszystko, aby podczas tego czasu być jak najbardziej widocznym i kojarzonym właśnie z tym eventem.

FIFA wprowadziła surowe kary dla marek, które w nielegalny sposób chcą wykorzystać oficjalne logo wydarzenia i zarobić na Mundialu. Na oficjalnej stronie mistrzostw można znaleźć przewodnik, w którym dokładnie wypisano, czego nie można używać do reklamowania swoich produktów. Oprócz oczywiście oficjalnego logo zabronione jest stosowanie takich wyrażeń jak „2014 FIFA World Cup Brazil”, „Copa 2014”, „Mundial 2014″, „Brazil 2014″, „World Cup”, a nawet „Rio 2014″. Są jednak marki, które obeszły te zasady, a ich reklamy cieszą się większą popularnością i splendorem niż oficjalnych sponsorów. Takie zabiegi marketingowe zostały nazwane „ambush marketingiem”, czyli po polsku marketingiem pasożytniczym, polegającym na reklamowaniu się podczas wielkich wydarzeń, nie będąc ich sponsorem.

Przykładami takich partyzanckich działań stosowanych podczas mistrzostw w Brazylii jest np. stworzenie aplikacji do śledzenia wyników meczów przez Volkswagen, który nie znajduje się w gronie sponsorów. Aplikacja nazywa się „Onefootball Brazil” i nawiązuje kolorystyką do mistrzostw, chociaż nigdzie nie widnieje oficjalne logo.  Oficjalnym sponsorem jest Hyundai-Kia.

 122

Źródło: http://www.onefootball.com/brasil-by-volkswagen/?

Jednym z największych sponsorów Mundialu jest Adidas i to piłki tej znanej marki są wykorzystywane podczas rozgrywek, jednak najwięcej drużyn ubiera Nike i to właśnie logo tego sportowego giganta widzimy najczęściej na ubraniach największych piłkarzy – Nike sponsoruje 10 drużyn piłkarskich, wyprzedzając tym samym oficjalnego sponsora mistrzostw. Co więcej, przed rozpoczęciem rozgrywek Nike wypuścił reklamę z największymi sławami piłki nożnej jak Ronaldo czy Neymar Jr.

Kolejnym doskonałym przykładem ambush marketingu jest wypuszczenie reklamy Pepsi, w której roi się od piłkarskich gwiazd takich jak Messi, Ramos czy Aguero. I chociaż nie wspomniano ani słowem o mistrzostwach, skojarzenie było oczywiste. Dla przypomnienia – oficjalnym sponsorem jest Coca-Cola.

Zwycięzcę piłkarskich zmagań poznamy już w tę niedzielę, za to zwycięzcami w wojnie marketingowej i reklamowej są z pewnością ci, którzy bez wkładu milionów dolarów wypromowali się na tym największym sportowym przedsięwzięciu.

 
PODYSKUTUJ!