Facebook Twitter RSS
 
 
Home » Marketing » Female Empowerment w kampaniach reklamowych wielkich marek
formats

Female Empowerment w kampaniach reklamowych wielkich marek

Published on Wrzesień 1st, 2014
Paula Zembrzuska, PR Assistant

Paula Zembrzuska, PR Assistant

Nie od dziś wielkie brandy angażują się w kampanie społeczne i wypuszczają na rynek piękne reklamy z przesłaniem, często zupełnie nie wymieniając w nich nawet nazwy produktu. Wszystko po to, aby marka była kojarzona z jakimiś pozytywnym przekazem. Od jakiegoś czasu na topie są kampanie wspierające kobiety – ich rozwój, status społeczny, postrzeganie. Zdecydowanie prym w tej kwestii wiedzie firma Procter & Gamble, która wypuściła trzy kampanie trzech różnych produktów, które odniosły niesamowity sukces, a jedna z nich stała się nawet viralem. Wszystkie trzy kampanie używają w swoim przekazie bardzo popularne już dziś hashtagi, które są już nieodłącznym elementem każdej większej kampanii społecznej.

Zdecydowanie najpopularniejszą kampanią z serii Female Empowerment jest #LikeAGirl marki Always. W reklamie występują kobiety i mężczyźni, którzy zostają poproszeni o wykonanie poleceń, np. „pokaż, co to znaczy biec jak dziewczyna”. Wszyscy wykonują zadanie w niezdarny, szyderczy sposób. Potem poproszono o to samo młodsze dziewczynki, które wykonywały zadania z pasją i zaangażowaniem. Wtedy na ekranie pojawia się napis „Kiedy określenie – jak dziewczyna – stało się obrazą?” i dalej Always zachęca do redefinicji zasad (re-write the rules). Cała kampania opatrzona jest hashtagiem #LikeAGirl, a reklama, która stała się już viralem, ma 47 milionów odsłon na Youtubie.

Kolejnym ciekawym przykładem kampanii z cyklu Female Empowerment są dwie reklamy Pantene #ShineStrong. Pierwsza z nich pokazuje, jak te same czynności i zachowania są postrzegane w kontekście mężczyzn i kobiet. I tak mężczyzna, który pracuje nocami, jest ambitny, a kobieta samolubna. Zadbany mężczyzna jest schludny, a kobieta próżna. Na końcu reklamy widnieje napis „Nie pozwól, aby cię zaszufladkowano” („Don’t let labels hold you back”) oraz „Bądź silna i lśnij”. Co ciekawe, nigdzie nie występuje nawet logo Pantene.

Druga reklama z serii #ShineStrong przedstawia inny problem w kontekście kobiet – ciągłe przepraszanie. Reklama zaczyna się od pytania: „Dlaczego kobiety zawsze przepraszają?”, po czym następuje seria scenek, w których kobiety przepraszają za rzeczy, za które nie powinny. Następnie wyświetla się duży napis „Nie przepraszaj!” i pokazane są te same sytuacje, co poprzednio, jednak z zupełnie innym zachowaniem kobiet. W tej reklamie na końcu widnieje duże logo Pantene i napis „Pomóż nam dzielić się siłą #ShineStrong”.

Ostatnią kampanią jednego z produktów P&G jest #GirlsCan marki kosmetycznej COVERGIRL. W reklamie występują sławne kobiety z różnych branż, które na początku mówią, czego kobiety nie mogą robić, a następnie swoim przykładem udowadniają, że mogą wykonywać te wszystkie rzeczy – „Kobiety nie mogą rapować. Ja rapuję. Kobiety nie mogą prowadzić biznesu. Ja mam swój biznes”.

Dość popularną i wzruszającą reklamę wypuściła marka Dove – „Real Beauty Sketches”. W reklamie występuje rysownik, który najpierw portretuje kobiety na podstawie ich opowieści o sobie, a później na podstawie opisów osób trzecich. Efekt jest taki, że dwa portrety jednej kobiety są zupełnie różne, zawsze ten narysowany na podstawie własnej oceny jest brzydszy, niż ten, który został stworzony na podstawie opisu innych osób. Na końcu reklamy pojawia się napis „Jesteś piękniejsza, niż myślisz”. Reklama ma 64 miliony odsłon na Youtubie.

Kampanie społeczne na rzecz kobiet wywołują dużą dyskusję, czy rzeczywiście pomagają coś zmienić w świadomości społeczeństwa. Duża fala krytyki spada zwłaszcza na marki kosmetyczne schowane za pięknymi kampaniami, jak reklama z Dove, która podkreśla, że każda kobieta jest piękna, a w międzyczasie zachęca do kupna swoich produktów upiększających. Jedno jest pewne – każda akcja społeczna, która ma na celu chociażby rozpoczęcie dyskusji na ważny temat, jest dobra, nawet jeśli reprezentowana jest przez wielkie globalne korporacje.

 
PODYSKUTUJ!