Facebook Twitter RSS
 
 
Home » Facebook » Social media na przełomie 2014 i 2015 roku
formats

Social media na przełomie 2014 i 2015 roku

Published on Grudzień 29th, 2014
Jakub Prószyński, Community Manager w Monday PR

Jakub Prószyński, Community Manager w Monday PR

Grudzień to czas wróżenia z fusów, przewidywania i predykcji. Na temat tego jak będzie wyglądać rynek social media, jakie platformy zyskają, a które stracą. Jakie trendy urosną w siłę i będą popularniejsze w ciągu następnych dwunastu miesięcy. W dzisiejszym wpisie chciałbym krótko podsumować co z takich przewidywań z 2013 roku się sprawdziło, jakie wydarzenia odbiły się największym echem w mediach społecznościowych (i czy zatem były jakoś powiązane z predykcjami), a także co eksperci wskazują jako trendy na 2015 rok. Sam zawsze wolałem zachować wstrzemięźliwość jeśli chodzi o pisanie swoich przewidywań.

Co miało się wydarzyć w 2014 roku?

socialtrends2014

1. Social media miały przestać być earned, a zacząć być paid mediami

To jak najbardziej miało miejsce. Facebook przestał być medium w którym można polegać całkowicie na zasięgach organicznych. Największe sukcesy odnoszą marki, które umiejętnie wykorzystywały nie tylko trendy, ale również budżety reklamowe. Twitter również zaczął mocno rozwijać swój ekosystem reklamowy dodając chociażby możliwość implementowania przycisku „Kup Teraz” do rozszerzonych tweetów. Pierwsze kampanie reklamowe rozpoczęły się również na Instagramie.

2. Krótkie video miały zyskać na znaczeniu

Vine rośnie w siłę, topowi twórcy w tym medium zaczynają karierę komercyjną i współprace z markami. Już w połowie roku ta platforma miała ponad 40 milionów aktywnych użytkowników i wciąż szybko rośnie. Wpływ na popularność krótkich form video miało również wdrożenie na Facebooku automatycznego odtwarzania klipów w newsfeedzie. Dzięki temu wiele marek mogło dotrzeć z bardziej wizualnym komunikatem, jednocześnie nie wymagając od użytkownika dodatkowych interakcji.

3. Niszowe sieci społecznościowe miały zacząć odbierać Facebookowi użytkowników

Pamiętacie o Ello? No właśnie, w tej chwili dominacja Facebooka, Twittera i Instagrama jest niepodważalna i prawdopodobnie tylko ich takie platformy córki jak Vine (należący do Twittera), będą miały rację bytu. Czy to oznacza, że nie będzie kolejnego social networkingowego startupu o takiej sile jak FB? Trudno przewidywać, ale na tę chwilę nie widać konkurenta na horyzoncie.

Najbardziej viralowe momenty 2014 roku

1. Ice Bucket Challenge

Trudno oszacować zasięg tej akcji, bo niektóre z najpopularniejszych klipów (z celebrytami lub ludźmi biznesu) miały nawet po 100 milionów odtworzeń. Nie można jednak zlekceważyć siły tego virala, który był nie tylko oddolną inicjatywą (nie zapoczątkowała go żadna marka, a mała fundacja), a zyskał na sile dzięki influencerom takim jak Mark Zuckerberg. Więcej o tej inicjatywie przeczytacie w jednym z naszych poprzednich wpisów.

2. Mundial w social media

Tegoroczne mistrzostwa świata były najprawdopodobniej największym społecznościowym wydarzeniem w historii. Nie sposób zliczyć liczby memów, tweetów i informacji, które zostały wygenerowane. Warto jednak przytoczyć jedną liczbę, 35,6 miliona. Tyle właśnie tweetów wygenerowano podczas meczu Brazylia vs Niemcy i jest to dotychczasowy rekord publikacji wygenerowanych w ramach jednego hashtaga.

brazil-germany-twitter

3. Oskarowe selfie

Samsung postawił wysoko poprzeczkę jeśli chodzi o marketing. Podczas gali oskarowej, prowadząca ją Ellen DeGeneres zachęciła kilku gwiazdorów Hollywood do zapozowania, a Bradley Cooper zrobił słynne selfie z wykorzystaniem Samsunga Galaxy S5. Zdjęcie doczekało się licznych przeróbek tworzonych przez internautów i jeszcze bardziej umocniło pozycję „autoportretów” jako trendu.

1

Przewidywane trendy na 2015 rok

1. YouTube stanie się jeszcze ważniejszy w działaniach marketingowych

Widać to chociażby po ostatnich kampaniach z vlogerami w Polsce, ale także po działaniach chociażby takich marek jak Volvo (viral z Jean-Claude Van Dammem) i Honda z ich akcją „The Other Side”. Video staje się coraz bardziej atrakcyjne i angażujące, a jednocześnie wymusza na marketerach trochę inne myślenie, bo klipy często są tworzone właśnie pod internet, a nie jak wcześniej, że do sieci trafiały klipy reklamowe z TV.

2. Marketing na Facebooku będzie droższy

Więcej reklamodawców oznacza wyższe stawki za reklamy. Mimo, że precyzja dotarcia do grup docelowych jest coraz większa, to koszt wyświetleń per 1000 użytkowników wcale nie spada. Z pomocą na pewno przyjdą kolejne narzędzia automatyzujące i optymalizujące reklamy.

3. Google rozpocznie ekspansję reklamową w Google+

Skoro ich główna konkurencja na rynku społecznościowym już od dawna monetyzuje swoje działania, to jest to naturalny krok, żeby skłonić do działań na tej platformie więcej marek. Również użytkownicy mogą na tym zyskać otrzymując dedykowany content i promocje. Bo na tę chwilę z różnych powodów marketing na Google+ jest traktowany nie tylko po macoszemu, co wiele firm po prostu nie widzi sensu w obecności na tej platformie.

Jakie wydarzenia i trendy były dla Was najważniejsze w mijającym roku? Czego się spodziewacie w nadchodzących miesiącach? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!

 
PODYSKUTUJ!