Euroeuforia nie tylko na stadionach

Biało-czerwone reklamy opanowały polską czasoprzestrzeń. Widoczne – w mniej lub bardziej pozytywnym świetle – są dosłownie wszystkie marki, od sponsorów Mistrzostw, przez sponsorów reprezentacji, na sklepach RTV kończąc. Wydawać by się mogło, że to wyłącznie firmy związane bezpośrednio z Euro 2012 pochwalą się najlepszymi reklamami. Nic bardziej mylnego…

McEskorta

Na kilka tygodni przed rozpoczęciem Euro 2012 McDonald’s nie mógł się pochwalić dobrym wynikiem w rankingu na najbardziej rozpoznawalnych sponsorów mistrzostw. Ten trend zaczął się powoli zmieniać tuż przed turniejem, kiedy sieć fast foodów zaczęła otwierać restauracje w polskich strefach kibica. W telewizji pojawił się też spot z Kubą Błaszczykowskim. To jedna z lepszych reklam związana z Euro. Przekonuje mnie zarówno – niewątpliwie przystojny – kapitan naszej reprezentacji, dziecko, jak i prawdziwe emocje.

Duma narodowa Adamiakowa

Biedronka jest po Coca-Coli najbardziej rozpoznawalnym sponsorem Euro 2012, choć sponsorem Mistrzostw de facto nie jest. Trudno się dziwić tej zbiorowej dezorientacji, oglądając spoty i billboardy marki. Ich największym plusem jest spójność przekazu – wszyscy jesteśmy drużyną narodową, w tym przypadku dosłownie. Rodzina Adamiaków początkowo walczyła o awans do drużyny narodowej, następnie trenowała pod czujnym okiem trenera Smudy, a później odnosiła sukcesy w turnieju. Wszystko w typowej dla Biedronki, swojskiej atmosferze i, co najważniejsze, z humorem. Główna bohaterka spotu, Adamiakowa, szybko stała się ulubienicą internautów.

Walka browarów o piąty stadion

Oficjalnym sponsorem Euro jest Carlsberg, Warka sponsoruje reprezentację narodową, ale prawdziwym wygranym pojedynku browarów w tych Mistrzostwach jest bezapelacyjnie… Tyskie. To właśnie ta marka zdecydowała się na prowadzenie tzw. marketingu zwodniczego na ogromną i niespotykaną dotąd w Polsce skalę. Przejawy patriotyzmu w postaci polskiej flagi, z widoczną reklamą browaru, są widoczne w każdym miejscu w Polsce, dlatego można uznać ten browar za pewnego zwycięzcę marketingowego pojedynku

Ciekawym elementem kampanii Tyskie jest też akcja piąty stadion. Zbigniew Boniek, Luis Figo i Marco van Basten zachęcają do rejestracji w serwisie 5Stadion.pl i wzięcia udziału w interaktywnym meczu. Wygrywa ten, kto odda najcelniejszy strzał w kierunku miasta przeciwnika i przekaże piłkę kibicom z kolejnej miejscowości.

W TVP pojawił się też serial „5. Stadion”, w którym występują Tomasz Karolak, Piotr Adamczyk oraz Arkadiusz Jakubik. Odcinki emitowane są w przerwach meczów Euro 2012. Konkurencja skierowała sprawę do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, oskarżając Tyskie o kryptoreklamę. Odpowiedź Rady nie pozostawiła złudzeń: serial nie łamie prawa.

Pojedynek tytanów

Euro 2012 to nie tylko piłkarskie emocje, ale również czas wzmożonej pracy dla marketingowców i PR-owców, którzy prześcigają się w pomysłach na zwiększenie rozpoznawalności marki. Jedni odnoszą na tym polu sukcesy, inni wręcz przeciwnie. Dopiero po zakończeniu Mistrzostw będziemy mogli podsumować, komu i jakie działania przysporzyły rozgłosu na dłużej i jak długo potrwa dobra passa tych marek.

Kacper Autor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *